Investigating the influence of the environment on the development of independence and creative making in Pre-k 3 students in distance learning
Investigando a influência do ambiente no desenvolvimento da independência e do fazer criativo nos estudantes do Pre-k 3 no ensino à distância

How does the environment promote independence and creative making in the students, while distance learning? Como o ambiente propicia a independência e o fazer criativo no processo de aprendizagem dos estudantes à distância?

Authors

Ana Paula Calasans

Monitor

Salvador

Carolina Alves

Monitor

Salvador

Larene Grissolia

Head educator

Salvador

Louise Marie de Oliveira

Assistant

Salvador

Luziane Lima

Monitor

Salvador

Milena Sobral

Head educator

Salvador

Naiara Nascimento

Head educator

Salvador

Tainah Almeida

Head educator

Salvador

Tatiana Santana

Monitor

Salvador

General topic of interest

We sought to understand the influence of the environment on independence and creativity in Early Childhood based on the Reggio Emilia approach in a context of virtual education due to the Covid-19 pandemic.

Buscamos compreender a influência do ambiente na independência e criatividade na primeira infância tendo como base a abordagem Reggio Emilia em um contexto de ensino virtual devido a pandemia de Covid-19.

Participants

The research project was carried out based on the observation of students in the Pre-k3 group made by the educators who accompany the group daily. As the data was collected, it was shared with the other educators of the Toddlers groups. Discussion ensued and led to the construction of the strategies and next steps for the research.

A pesquisa foi realizada a partir da observação dos estudantes do grupo Pre-k3 feita pelas educadoras que acompanham o grupo diariamente. À medida que os dados foram coletados, eram compartilhados com as outras educadoras dos Toddlers. A partir daí, discussões levaram à construção de estratégias e próximos passos para a pesquisa.

Data collecting approach

Individual meetings with students were recorded through Google Meet, enabling qualitative data recording. In conjunction with the fieldwork, a bibliographic research was carried out.

Os encontros individuais com os estudantes foram gravados através do Google Meet, possibilitando o registro qualitativo dos dados. Conjuntamente com a pesquisa de campo, foi realizada uma pesquisa bibliográfica.

Data collecting example

We developed a kit, together with FabLab, to display loose parts in an organized manner, as well as an instructional video to share with the guardians ways to organize materials.

Elaboramos um kit, em conjunto com o FabLab, para dispor materiais de largo alcance organizadamente, bem como um vídeo instrucional para compartilhar com os adultos responsáveis formas de organizar materiais.

Emerging results

Analyzing the data collected during the observations made, we realized the need to offer the same materials in the learning environment repeatedly so that children can have the opportunity to deepen their research, creating hypotheses about what they see, getting to know the objectives of the materialities, developing creativity and independence in using them without the need for adult interference. It was also possible to bring new challenges to students in order to enhance their experiences, allowing them to experiment, experience, feel the objects at their disposal. If you wish to read the results compiled in an article, click here.

Analisando os dados coletados durante as observações feitas, percebemos a necessidade de oferecer no ambiente de aprendizagem os mesmos materiais repetidamente para que as crianças possam ter a oportunidade de se aprofundar nas suas pesquisas, criando hipóteses sobre o que vêem, conhecendo os objetivos das materialidades, desenvolvendo a criatividade e a independência em usá-las sem a necessidade da interferência do adulto ao seu redor. Também foi possível trazer novos desafios aos estudantes com o objetivo de potencializar as suas experiências, se permitindo experimentar, vivenciar, sentir os objetos ao seu dispôr. Caso deseje ler os resultados compilados num artigo, clique aqui.

Reflections

We observed that an important part of the environment is the relationships established and, for some students, the presence of another child became a stimulus to continue with the study of the materials, while for others, the interaction interfered in the investigative development, sometimes even causing conflicts. This reflects the diversity of repercussions when we analyze the impact of the environment and its distinct elements.

Observamos que uma parte importante do ambiente são as relações estabelecidas e, para alguns estudantes a presença de outra criança se tornou um estímulo para prosseguir com o estudo dos materiais, enquanto que, para outras, a interação interferiu no desenvolvimento investigativo, causando até conflitos. Isso reflete a diversidade de repercussão quando analisamos o impacto do ambiente e seus elementos distintos.

Next steps

We intend to proceed with registration and documentation in the face-to-face environment, as well as continue to investigate multiple ways to foster the development of independence and creativity in children. We would also like to research which wide-ranging materials arouse the interest of specific age groups and how the investigation of the same material changes as the child acquires greater contact with it.

Prosseguir com o registro e documentação no ambiente presencial, bem como continuar a investigar formas múltiplas de propiciar o desenvolvimento da independência e da criatividade nas crianças. Pesquisar quais materiais de largo alcance despertam o interesse de faixas etárias específicas e como a investigação de um mesmo material muda conforme a criança adquire maior contato com este.

Send your comments to the authors

Close Bitnami banner
Bitnami